green card for the engineer-to-be

salam semua..
hari ni nak bercerita pasal green card... terlintas pula di fikiran untuk menulis pasal ni sebab terlihat entry blog one of my classmate, capik.. dia tulis pasal tu sebab mereka menghadiri kursus green card pada hari ini... saya pula tidur seharian di bilik... haha... bukan saja2 tidur seharian... semalam habis meeting lambat around 1.30am baru balik bilik... and then saya siapkan kerja sikit... pukul 7pagi tadi baru tidur... so, faham2lah ye... =) lagipun saya da pergi kursus tu masa cuti semester yang lepas2...

green card ni apa ye? informasi ini diambil dari sini... untuk keterangan lebih lanjut boleh rujuk laman web cidb..

Green Card Program

This is an integrated program that involves the registration and accreditation of Construction Personnel to enhance safety levels at Construction Sites.
This Program entails the following:
  • A 1-day Safety and Health Induction Course for Construction Workers
  • Provision of Personnel Protective Equipment consisting of a Safety Booklet and Helmet.

Green Cards will be issued to participants of the 1-day Safety and Health Induction Course which also services as proof of Registration with CIDB under the category of Construction Personnel. 

Special Insurance Coverage
Those Construction Personnel who have been registered with CIDB and issued the Green Card are automatically covered by a special Insurance Scheme that insures the Construction Personnel against death and accidents.
This Insurance Scheme is the result of CIDBs continuous efforts towards improving Construction Workers welfare as well as providing security for them and their loved ones.
Since August 1997, when this scheme was launched, Construction Personnel have enjoyed a 24-hr worldwide coverage which is not limited to accidents at work sites alone.

so, kepada bakal2 engineer or sesiapa yang akan bekerja di construction site, bolehlah menghadiri program ni... sangat2 berguna, banyak yang dia ajar dan juga terdapat insurans coverage juga... tak rugi pun kan pergi... 



teringat pula saya semasa menghadiri kursus tersebut.. around bulan jun 2010 kot di sabah... saya memang nak ambil because memandangkan kadang2 saya kena ke construction site untuk buat assignment... senang sikit kalau ada green card ni nak masuk construction site... saya urus semuanya sendiri, tak macam kalau buat di uitm ni, semua lecturer yang uruskan... kita datang kursus je... nasib baiklah, kebetulan, makcik saya ada kawan yang kerja di cidb ni... dia yang bagi kursus kat saya hari tu... sempoi je orangnya.. seronok kalau dia bagi kursus... =)

sehari sebelum kursus, makcik saya siap tunjuk jalan untuk ke cidb tu lagi... haha... memandangkan saya kena drive sendiri ke tempat tersebut... lagipun tempat tu saya tak familiar.. ayah saya nak hantar? sory la... da besar panjang da, pergi sendiri la... lagipun, saya pun tak suka kalau ayah saya yang ambil balik nanti.. mesti lambat dia ambil saya... best lagi drive sendiri, bila2 masa nak balik pun boleh... =)

pada hari kursus tersebut, it was saturday i think... saya pun dengan semangatnya datang awal pagi... ingatkan saya yang lambat sampai... tengok2, saya yang paling awal... haha... tunggulah di pondok2 yang ada di sana.. tak lama selepas itu datanglah seorang lelaki, dia pun datang untuk kursus green card juga... dia tanya saya..
mr unknown :  kau jaga site mana?
and i was like.. site? construction site? ish, saya ni student lagi ya...
rieya : ish, ndak adalah... saya student lagi.. belajar engineering.. itulah saya ambil green card ni...
tak lama selepas itu datanglah beberapa orang lagi.. pun tanya benda yang sama antara mereka... saya pun diajukan soalan yang sama berulang kali.. saya pun jawablah saya student...

bila penceramah da sampai, kami pun masuklah kelas... tak ramai pun yang join kursus masa tu... ada dalam tak sampai 20 orang pun... mostly yang join ni, syarikat2 construction hantar pekerja dorang berkursus... and saya sorang je student... best juga.. banyak saya dapat dari mereka2 ni... peserta lain banyak tanya.. yelah, mereka ni memang bekerja pun.. tahulah apa nak ditanya....penceramah tu ada juga tanya2 pasal construction dengan mereka2 ni... nasiblah dia tak tanya saya, sebab dia tahu saya ni tak tau apa... haha.. dia cuma buli saya, suruh saya tolong dia tuliskan nama semua orang di dalam sijil yang akan diberi selepas habis kursus tu... aish, saya pula kena suruh... takpelah... jangan dia tanya saya pasal construction suda la... haha...

lepas habis kursus, saya pun ucap terima kasih kepada tuan penceramah tu sebab sudi tolong saya untuk dapatkan green card ni... terima kasih encik.. lepas tu saya pun start kereta dan sedia untuk balik, ditahan pula oleh pak guard di situ, bertanya pada saya...
pak guard : dik, mau pigi mana lepas ni...
rieya : owh, saya mau pigi kk pakcik... kenapa?
pak guard : owh, okla tu... bolehkah kau kasi tumpang adik ni, dia mau turun di centre point...
pakcik tu pun menunjuk gerangan yang ingin menumpang itu... owh, that lady, pergi kursus sama2 dengan saya tadi...
rieya : oh, bulih ba pakcik.. one way juga tu..
then, pakcik tu pangil la that lady... dia pun masuk kereta... nana namanya...
nana : sory aa terpaksa tumpang kau... saya ingat mau naik teksi tadi, tapi mana ada teksi di sana tu...
rieya : ndak apa ba, one way juga... =)
kami pun bekenalan.. its turn out that she's only 19 years old and going to take care of her mother business which is a contractor company... wow, in such a young age... i hope she succeed...

sebenarnya kan, bila saya jumpa2 mereka semua ni, saya jadi bersemangat nak kerja ni.. it make me realise, tak lama lagi saya akan bekerja... macam mereka2 ni la...so,have to be prepared... and insyaallah cuti ni nak buat praktikal di construction site.. nasib baik da ada green card.. hehe... hope everything goes well... =)

Comments

Popular Posts